Her samler jeg tanker og refleksjoner om hva som kan bidra til god læring i skolen. Du vil også finne nyttige nettsider og undervisningsopplegg.
søndag 30. mars 2014
Lærerens ti bud
Roger Martinsen, lærer ved Enger skole i Buskerud, deler sine tanker om hva som er gode prinsipper i forhold til god og effektiv undervisning og læring. Publisert i Utdanningsbladet november 2013.
1. Vær godt forberedt!
- Læringsstoffet skal være tilgjengelig og så enkelt som mulig.
- Å kunne lærestoffet er forutsetningen for en tydelig og god undervisning.
- Det enkle er ofte er beste.
2. Ha et sterkt læringsfokus!
- Skolen er først og fremst en læringsplass.
- Ha et sterkt og klart læringsfokus.
- Skill mellom fellestid og individuell tid.
3. Vær en klar og tydelig lede!
- Det er ikke nødvendig å diskutere og forhandle for mye med elevene.
- Ikke vær redd for å ta avgjørelser.
- Unngå en for sterk følelsesmessig involvering i elevene.
4. Vær streng!
- Det å være streng er ikke negativt.
- Elevene trenger å få tilbakemelding når de gjør noe som ikke greit.
- Uønsket oppførsel kan bli et stort problem dersom elevene tror de har anledning til å utføre den.
5. Ha klare og tydelige rutiner!
- Rutiner skaper trygghet og ro.
- Man unngår unødvendig sløsing med energi.
- Elevene trives med rutiner.
6. Hold tida!
- Møt alltid opp i tide og krev det samme av elevene.
- Elevene skal være klare, raskt og rolig.
- Gjør ting klart på forhånd.
- Avslutt i tide, slik at elevene kan rydde og gjøre seg klar til neste time.
- Planlegg en rolig og ordentlig avslutning på timen. (tid til oppsummering)
7. Legg opp undervisningen slik at elevene har så lite lekser som mulig!
- Lekser bør være gjøre ferdig-lekser, leselekser eller automatiseringslekser.
- For mye lekser dreper lærelysten og skaper skoletrøtthet.
8. Ikke prat for mye! Sørg for at elevene er så mye i aktivitet som mulig i timene!
- Bruk mindre tid på forelesninger og mer tid på arbeidsoppgaver.
- Elevene blir trøtte av for mye prat.
9. Vær selvstendig!
- Ikke vær redd for å gjøre ting på din måte.
- Tenk nøye gjennom det du gjør, slik at du kan argumentere for hvorfor du gjør det du gjør.
- Ikke la deg stresse av negativ omtale i media, bygg deg opp en stødig grunn.
10. Lær av dine erfaringer!
- Evaluer din undervisning kontinuerlig.
- Hva fungerer, hva fungerer ikke og hvorfor?
- Prøv ut ting mer enn èn gang før du gjør opp en mening.
- Undervisningsmetoder som har fungert for 20-30-40 år siden, fungerer fremdeles.
- Moderne pedagogikk er ikke alltid best.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar