søndag 30. mars 2014

Lærerens ti bud


Roger Martinsen, lærer ved Enger skole i Buskerud, deler sine tanker om hva som er gode prinsipper i forhold til god og effektiv undervisning og læring. Publisert i Utdanningsbladet november 2013.

1. Vær godt forberedt!
    - Læringsstoffet skal være tilgjengelig og så enkelt som mulig.
    - Å kunne lærestoffet er forutsetningen for en tydelig og god undervisning.
    - Det enkle er ofte er beste.

2. Ha et sterkt læringsfokus!
    - Skolen er først og fremst en læringsplass.
    - Ha et sterkt og klart læringsfokus.
    - Skill mellom fellestid og individuell tid.

3. Vær en klar og tydelig lede!
    - Det er ikke nødvendig å diskutere og forhandle for mye med elevene.
    - Ikke vær redd for å ta avgjørelser.
    - Unngå en for sterk følelsesmessig involvering i elevene.

4. Vær streng!
     - Det å være streng er ikke negativt.
     - Elevene trenger å få tilbakemelding når de gjør noe som ikke greit.
     - Uønsket oppførsel kan bli et stort problem dersom elevene tror de har anledning til å utføre den.

5. Ha klare og tydelige rutiner!
    - Rutiner skaper trygghet og ro.
    - Man unngår unødvendig sløsing med energi.
    - Elevene trives med rutiner.

6. Hold tida!
    - Møt alltid opp i tide og krev det samme av elevene.
    - Elevene skal være klare, raskt og rolig.
    - Gjør ting klart på forhånd.
    - Avslutt i tide, slik at elevene kan rydde og gjøre seg klar til neste time.
    - Planlegg en rolig og ordentlig avslutning på timen. (tid til oppsummering)

7. Legg opp undervisningen slik at elevene har så lite lekser som mulig!
   - Lekser bør være gjøre ferdig-lekser, leselekser eller automatiseringslekser.
   - For mye lekser dreper lærelysten og skaper skoletrøtthet.

8. Ikke prat for mye! Sørg for at elevene er så mye i aktivitet som mulig i timene!
    - Bruk mindre tid på forelesninger og mer tid på arbeidsoppgaver.
    - Elevene blir trøtte av for mye prat.

9. Vær selvstendig!
     - Ikke vær redd for å gjøre ting på din måte.
     - Tenk nøye gjennom det du gjør, slik at du kan argumentere for hvorfor du gjør det du gjør.
     - Ikke la deg stresse av negativ omtale i media, bygg deg opp en stødig grunn.

10. Lær av dine erfaringer!
      - Evaluer din undervisning kontinuerlig.
      - Hva fungerer, hva fungerer ikke og hvorfor?
      - Prøv ut ting mer enn èn gang før du gjør opp en mening.
      - Undervisningsmetoder som har fungert for 20-30-40 år siden, fungerer fremdeles.
      - Moderne pedagogikk er ikke alltid best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar