søndag 3. november 2013

Å komme med råd når jobben allerede er gjort


For at tilbakemeldinger skal fører til best mulig læring, bør de komme når elevene er mottakelige for dem. Forskning viser at tilbakemeldingene bør komme underveis i læringsprosessen og ikke etterpå.

Lesesenteret kommer med noen viktige poeng i forhold til vurdering av skriftlige produkt:

- Respons har liten eller ingen effekt hvis den kommer på en tekst eleven føler seg ferdig med.

- Elevene utvikler skrivekompetanse som de kan ta med seg i neste skrivesituasjon, når de får    
  muligheten til å revidere teksten sin.

-All veiledning er selektiv. Gi eleven tilbakemelding på det han eller hun er tjent med.

-La responsen være en dialog. Hva mente du her? Hva tenkte du her?

-Sluttkommentarer blir ofte oppfattet som kritikk og ikke hjelp.

- Det er bedre å indikere feil i en tekst enn å rette dem.

-Korrekturlesing dreper skrivelysten!


folk i arbeid,hannkjønn,journalister,kommunikasjoner,menn,personer,reportere,skribenter,skrivemaskiner,skriving,skrivninger,yrker

  
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar