onsdag 21. september 2011

Å vite når man vet noe og å vite når man ikke vet noe - det er kunnskap. Konfucius

Konfucius forteller oss at vår egen bevissthet på hva vi kan og ikke, er selve kunnskapen. Målet i skolen bør være å hjelpe elevene til å forstå hva de kan, hva de ikke kan, og selvfølgelig hva de må gjøre for å komme i mål. For elevene kan det derfor være nyttig å vite i hvilken grad de har kunnskap om noe. Først da kan de utvikle seg og sette seg nye mål.

Blooms, Simpsons og Krathwohls taksonomier kan hjelpe oss med dette.

KUNNSKAP (Blooms taksonomi)
Steg 1: Kunne gjengi, beskrive, identifisere (hukommelse)
Steg 2: Kunne forklare med egne ord, illustrere, fortolke (forståelse)
Steg 3: Kunne anvende, sammenligne, velge (anvendelse)


Eksempler:
Steg 1: Gjengi lærebokens forklaringen på hva et kart er.
Steg 2: Forklare hva et kart er med egne ord.
Steg 3: Anvende et kart for å finne et bestemt sted.


FERDIGHETER (Simpsons taksonomi)
Steg 1: Kunne oppdage. delta, velge (gjenkjenning)
Steg 2: Kunne imitere, kopiere, rette feil, utføre (imitere)
Steg 3: Kunne produsere, gjennomføre, beherske, fornye (demonstrere)
Eksempler:
Steg 1: Oppfatte taktskifte i et musikkstykke
Steg 2: Imitere taktskifte i et musikkstykke.
Steg 3: Beherske taktskifte ved eget spill på et instrument.

 
Steg 1: Kunne oppfatte, oppdage, reager, adlyde (mottakelighet, reagering)
Steg 2: Kunne godta, anerkjenne (akseptere)
Steg 3: Kunne vise respekt for, etterkomme (verdsette)

 
Eksempler:
Steg 1: Oppdage at andre har andre meninger enn en selv.
Steg 2: Godta at andre har andre meninger enn en selv.
Steg 3: Verdsette at mennesker har forskjellige meninger.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar