Blooms, Simpsons og Krathwohls taksonomier kan hjelpe oss med dette.
Steg 2: Kunne forklare med egne ord, illustrere, fortolke (forståelse)
Steg 3: Kunne anvende, sammenligne, velge (anvendelse)
Eksempler:
Steg 1: Gjengi lærebokens forklaringen på hva et kart er.
Steg 2: Forklare hva et kart er med egne ord.
Steg 3: Anvende et kart for å finne et bestemt sted.FERDIGHETER (Simpsons taksonomi)
Steg 1: Kunne oppdage. delta, velge (gjenkjenning)
Steg 2: Kunne imitere, kopiere, rette feil, utføre (imitere)
Steg 3: Kunne produsere, gjennomføre, beherske, fornye (demonstrere)
Eksempler:
Steg 1: Oppfatte taktskifte i et musikkstykke
Steg 2: Imitere taktskifte i et musikkstykke.
Steg 3: Beherske taktskifte ved eget spill på et instrument.
HOLDNINGER (Krathwohls taksonomi)
Steg 1: Kunne oppfatte, oppdage, reager, adlyde (mottakelighet, reagering)
Steg 2: Kunne godta, anerkjenne (akseptere)
Steg 3: Kunne vise respekt for, etterkomme (verdsette)
Eksempler:
Steg 1: Oppdage at andre har andre meninger enn en selv.
Steg 2: Godta at andre har andre meninger enn en selv.
Steg 3: Verdsette at mennesker har forskjellige meninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar